Živimo u vremenu kada su mobilni telefoni i internet postali deo svakodnevnog života. I ako postoje brojne prednosti koje internet donosi, postoje i mnogi problemi. Preterana upotreba mobilnih telefona i interneta je postala ozbiljna opanost za decu, kaže psiholog Bojana Veličković za Puls Juga.

Ona naglašava da postoje istraživanja koja ukazuju da decu u prve dve godine života ne treba uopšte izlagati mobilnim telefonima zato što mogu imati negativne posledice kako na fizičko tako i na mentalno zdravlje.
“Od treće do pete godine izlaganje ne treba biti duže od jednog sata, a od 6 do 18 godina ne duže od dva sata dnevno. Rano detinjstvo je najvažniji razvojni period života, period intenzivnog fizičkog, kognitivnog, socijalnog i emocionalnog razvoja. Zato je veoma važno adekvatno stimulisati dete. Omogućiti mu da svim čulima upoznaje svet oko sebe, što korišćenje telefona onemogućava zato što ne zahteva nikakvu fizičku aktivnost sem rada prstiju. Za pravilan razvoj su potrebna iskustva sa kojima se dete susreće. Zvuci, dodiri, pokreti, fizička aktivnost, igra, verbalna i neverbalna komunikacija. Da bi u potpunosti razvilo svoje potencijale, detetu je potrebna mogućnost da istražuje i uči”, kaže Veličkovićeva.

Posledice upotrebe telefona kod dece su brojne i ozbiljne
“Sve češće možemo videti malu decu kako drže telefone u rukama, odbijaju da jedu ako im se naprimer, ne pusti crtani film, ne žele na spavanje ako im se ne pusti muzika na telefonu, imaju agresivne ispade ako im se telefon oduzme.

Provođenje vremena ispred ekrana ima brojne negativne posledice, sa čime se u praksi sve češće srećemo. Kašnjenje u razvoju govora, u socijalnim i emocionalnim reakcijama, u razvoju grube i fine motorike, poremećaj pažnje, poremećaj ponašanja, neke su od posledica preterane upotrebe telefona kod male dece”, upozorava naša sagovornica.

Uloga roditelja je ključna
“Roditelji su ti koji treba da kontrolišu koliko vremena deca provode sa telefonom u rukama. Takođe, oni moraju da prepoznaju problem i da pokušaju da ga reše. Potrebno je animirati i stimulisati decu na adekvatan način. Potrebno je da roditellji preventivno reaguju: da razvijaju odnos poverenja i otvorene komunikacije sa svojim detetom, razumeju razvojne potrebe deteta i motivišu ih da te potrebe zadovolje bez ekrana, naprave dogovor sa detetom kada i koliko se može koristiti telefon, motivišu dete da se bavi nekim drugim aktivnostima”.

U slučaju da roditelj niju u stanju da samostalno reši problem potrebno je obratiti se stručnom licu, savetuje psiholog Bojana Veličković.