Svetski poznati Gastro sajt „Taste Atlas“ objavio je koja su to „72 jela koja treba obavezno da probate kad dođete u Srbiju„. Prvi na listi od 72 jela je leskovački ajvar koji je po ovom čuvenom sajtu najbolje jelo u Srbiji za 2024. godinu. Do prestižnih nagrada i mesta leskovački ajvar put je vodio preko Regionalne privredne komore u Leskovcu i njenog direktora Gorana Jovića. U izjavi za Puls Juga, direktor Jović kaže da je taj put počeo davne 2009.godine.
![](https://puls-juga.rs/wp-content/uploads/2025/01/20250105-162733-1024x768.jpg)
Put do Svetskog Brenda “Leskovački domaći ajvar”
“Još davne 2009. godine u Regionalnoj privrednoj komori u Leskovcu, rešili smo da zaštitimo naš poznati proizvod “Leskovački domaći ajvar” i postavimo ga tamo i gde pripada, na jug Srbije. Bila je to u početku samo ideja ali ideja koja nam je bila vodilja narednih godina. Nismo ni slutili tada u RPK u Leskovcu koliko je težak i dugotrajan put do zaštite imena geografskog porekla i to proizvoda na koji svi polažu pravo, a niko ga još nije zaštitio kod Zavoda za intelektualnu svojinu i ne samo Srbije već i po Lisabonskom aranžmanu u Ženevi. Okupili smo proizvođače ajvara i sve one koji su imali registrovana poljoprivredna gazdinstva i formirali prvo Udruženje proizvođača domaćeg ajvara. Gde god smo tražili finansijsku podršku nailazili smo na zatvorena vrata. Kao Predsednik RPK Leskovac sa svojim prijateljem i direktorom PK Ljubljane uputili smo se u Toskanu, tačnije u Sienu, centar brendova u Italiji, a i u Evropi. Kada smo predstavili naš domaći Leskovački ajvar i kada je naš proizvod sa Juga Srbije u Sieni i dobio italijanski naziv zbog ukusa kojim su italijani bili oduševljeni, “Pasta di peperoni”,nismo ni slutili da smo otvorili vrata svetskom brendu iz Leskovca”, kaže Jović.
![](https://puls-juga.rs/wp-content/uploads/2025/01/20250105-162817-1024x768.jpg)
Finansijska pomoć za izradu projekta i edukaciju proizvođača
“Uz pomoć naših prijatelja iz privredne komore u Sieni i privredne komore u Arezzu kao i Monte Paskio banke odobrena su nam sredstva u iznosu od 50 posto kroz izradu projekta i edukaciju proizvođača ajvara u Srbiji i Italiji kao i njegovu promociju na sajmovima širom Evrope pa i u Americi i Africi. Trebalo je obezbediti još 50 posto sredstava i jedan deo od 35 posto obezbedila je Regionalna privredna komora u Leskovcu a deo od 15 posto, Ministarstvo poljoprivrede Republike Srbije. Naša priča je polako počela da se ostvaruje i ako do tada niko nije verovao šta znače brendovi za jednu zemlju. Kroz obuku proizvođača,mnogo rada,truda,sajmova i velike volje da “naš ajvar” postane brend uspeli smo da 12.maja 2011.godine pod br.2160/11 G/02/09/15 i zvanično zaštitimo kod Zavoda za intelektualnu svojinu Republike Srbije, “Leskovački domaći ajvar”. Već naredne 2012.godine Regionalna privredna komora u Leskovcu obezbeđuje i sredstva za međunarodnu zaštitu u Ženevi i pod rednim br.909 AO 904 (RS) 5.aprila iste godine upisuje “Leskovački domaći ajvar” po Lisabonskom aranžmanu u Ženevi i postaje trći brend u Srbiji po WIPO. Sada od 4 zaštićena Brenda u Ženevi RPK je zaštitila dva, ajvar i ljutenicu”, kaže naš sagovornik.
Kao jedina regionalna privredna komora u Srbiji postajemo lideri u zaštiti imena geografskog porekla poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Srbiji
“Na žalost u pokušaju falsifikovanja našeg ,sada svetskog brenda, pojedine manifestacije u Srbiji pokušale su da preuzmu brend “Leskovački domači ajvar” zbog sve većih priznanja na kvalitetu leskovačkog Brenda, ali prihvatanjem i sprovođenjem evropskih vrednosti i zaštite intelektualne svojine samo je jedan “Leskovački domaći ajvar”. Leskovački domaći ajvar postaje treći najbolji namaz na Svetu (11.jun.2024), a ugledni svetski sajt bira za NAJBOLJE SRPSKO JELO za 2024 godinu od 72 jela, “Leskovački domaći ajvar”. Za deceniju i po koliko Regionalna privredna komora za Jablanički i Pčinjski okrug radi na brendiranju-zaštiti imena geografskog porekla, postali smo lideri ne samo u Srbiji već i u zemljama bivše Jugoslavije”, zaključuje Jović.
![](https://puls-juga.rs/wp-content/uploads/2025/01/IMG-2d4d4b036613f904cbf43e8535bb0668-V-768x1024.jpg)
Nastavak aktivnosti
“I ovde nije kraj aktivnostima RPK u Leskovcu,nižu se i drugi brendovi posle roštilj mesa, leskovačkog domaćeg ajvara, leskovačke sprže, leskovačke ljutenice i žiga garancije za “Leskovačke specijalitete sa roštilja nastavljamo dalje da radimo na zaštiti bogatog gastronomskog nasleđa naše Srbije”, kaže za Puls Juga direktor PKS RPK Leskovac, Goran Jović.
Pored leskovačkog ajvara, na ovoj listi našla su se između ostalog i sledeća jela iz Srbije: Komplet lepinja, Leskovački roštilj, Pazarske mantije, Petrovački kulen, Užička pršuta, Sarma, Burek sa sirom, Perkelt, Bela čorba.