Zdravlje: San za jači imunitet organizma

Dovoljno sna je jedan od preduslova za dobar imunitet organizma. U vreme kada je pojačano dejstvo raznih virusa,  gripa, respiratirnih,ali i korone, potrebno je voditi računa o  imunitetu organizma.Pored već poznatih činjenica o unosu dovoljne količine tečnosti, šetnji po svežem vazduhu unosu vitamina u prirodnom obliku, za imunitet je potrebno i dovoljno sna, kaže za Puls Juga, doktorka Vanja Ilić, načelnica Centra za promociju zdravlja ZZJZ Leskovac.

“Potrebno je spavati i odlaziti na spavanje u jedno normalno vreme, pre 11 sati. San bi trebalo da traje od  7 do 8 sati. Čak je i preporuka onim osobama koji imaju smenski rad, da se bude u isto vreme. Čak i ako legnemo u 2 ili 3 sata, ako smo navikli da se budimo u 7 sati, to je daleko bolje za imuni sistem, nego spavati duže” kaže doktorka Ilić. 

Ona objašnjava, zašto je to dobro.

“Najveća količina kortizola, hormona budnosti i stresa javlja se negde oko 8 časova ujutru. Zato je i preporuka da u tom periodu ne unosimo kafu, koja dodatno povećava nivo kortizola. Takodje, ne bi trebalo iz istog razloga pre spavanja da uzimamo kafu, jer je normalno da se pre toga nivo kortizola smanjuje. Poštovanje tog cirkardijalnog ritma lučenja kortizola, ali i spavanja je vrlo bitno da bismo bili odmorni.Najveća količina melatonina se luči negde od 11 časova uveče, a to je upravo hormon koji dovodi nakon budjenja i u toku dana da budemo odmorni, nakon  perioda spavanja”.

prim. dr Vanja Ilić, spec. soc. med. 

“Kada se poremeti taj cirkardijalni ritam i mi produžimo spavanje do 12 ili 13 sati, mi smo time poremetili ritam, budimo se, nismo se naspavali i još smo umorniji.Zato je preporuka poštovati ustaljeni ritam, buditi se ranije, a eventualno u toku dana odspavati ili leći ranije jer remećenje tog ritma dovodi do poremećaja imunološkog sistema organizma”, objašnjava.

Provetravanje prostorija u kojima se boravi i spava treba da bude često, kako bi se vrednost slobodnih jona i radikala izbacila. Bitan detalj je i da u vreme provetravanja prostorija ne treba da boravimo u njima, savetuje doktorka  Ilić.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Scroll to Top